Wat doet een interim eCommerce manager?

Vaak maak je gebruik van een interim ecommerce manager wanneer de huidige ecommerce manager je bedrijf gaat verlaten, met (zwangerschap)verlof gaat of wanneer je als ondernemer toch echt tot het inzicht bent gekomen dat je focus nu echt op de groei van je bedrijf gericht zou moeten zijn. Maar wat doe ik als interim ecommerce manager nu eigenlijk en waarom voeg ik iets toe aan je huidige team?

Interim ecommerce manager inhuren

Wanneer je organisatie (webshop) bepaalde ecommerce uitdagingen heeft, waar op korte termijn intern geen oplossing voor gevonden kan worden, dan is het verstandig om op z’n minst een interim ecommerce manager te overwegen. Dit kan door onderbezetting, bijvoorbeeld omdat je huidige ecommerce manager (tijdelijk) vertrekt, maar ook wanneer je migreert naar een ander CMS, van (online) marketing partner wisselt of simpelweg omdat je omzet dusdanig groeit, dat je huidige team te veel ballen in de lucht moet houden.

Met mijn ruime ecommerce ervaring kun je mij zien als een generalist, waarbij ik de schakel (of zoals je wilt de vertaalslag) ben tussen zowel de marketing(afdeling) als de IT-afdeling (developers).

eCommerce manager is manusje van alles

Bewust liet ik al het woord generalist vallen. In mijn optiek dient de ecommerce manager over competenties te beschikken, waarbij je op goed niveau kunt schakelen met de programmeur (developer), marketeer, designer, maar zeker ook met je salesafdeling en je klantenservice. En ja, ik preek hier voor eigen parochie. Maar je wilt wanneer je een interim inhuurt, voorkomen dat hij of zij de eerste maanden vooral bezig is met begrijpen wat de verschillende disciplines willen en hoe ze prettig werken. Als interim ecommerce manager met ruime ervaring, begrijp ik hoe de verschillende teams (professionals) binnen hun specifieke vakgebieden werken en gefaciliteerd willen worden. En hé, ik weet dan wel wat ze bedoelen, waar ze naar toe willen en welke andere afdelingen we daarvoor moeten inschakelen, maar ik ben géén concurrent van ze. Wel zo prettig wanneer je een interim inhuurt, dat vanaf dag 1 duidelijk is dat mijn rol is om een ieder in zijn of haar rol te laten uitblinken, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat ik ze voor de voeten loop of dat hun functie op de tocht staat. Mijn taak is de mensen te horen, te faciliteren met als gezamenlijk doel de webshop verder te ontwikkelen, het grote geheel te overzien en meer omzet te genereren.

Competenties interim ecommerce manager

  • Strategisch sterk: Samen met de marketing manager, product manager en stakeholder(s), ontwikkelen we de online business strategie.
  • Managen ecommerce team: als spin in het web is het belangrijk dat je alle specialisten de ruimte geef om te kunnen presteren en een ieder toch de verantwoordelijkheid durft te geven. Daarbij dien ik als ecommerce manager aandacht voor detail te hebben en goed te kunnen (blijven) communiceren met de diverse disciplines.   
  • Digital marketing: Samen met de marketing manager bepalen we de online marketing strategie. Hoe genereren we meer traffic en sales.
  • Website ontwikkeling: als interim ecommerce manager is het belangrijk up to date te zijn. Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van de technologie, denk hierbij aan de ontwikkelingen van een nieuw CMS maar ook de ontwikkelingen van apps of een SaaS.
  • Innovatief: wat zijn (nieuwe) winstgevende kansen voor de onderneming, waarbij we de klant goed (blijven) bedienen.

Genoeg borstklopperij, je zou er bijna eigenwijs van worden als je al die “competenties” leest. Maar goed, als ik vertel dat ik naast je collega’s ga zitten en ze om de minuut vraag wat ze aan het doen zijn, waarom ze ergens op klikken en hoe de website eigenlijk heet, dan was je niet tot deze regel gekomen. Dus ik vertel maar eerlijk wat ik doe en waarvan ik oprecht geloof dat dit mij tot een geschikte interim ecommerce manager maakt. En omdat we allemaal graag de reviews lezen, voordat we overgaan tot aankoop (of inhuren), attendeer ik je graag op de referenties, zodat je kunt lezen hoe anderen me hebben ervaren. Herken je de (taak) omschrijvingen, laat me je dan vertellen waarom het inhuren van een interim ecommerce manager wel degelijk voordelen heeft. Online zeggen we altijd dat bezoekers een reden zoeken om af te haken, dus voor je gevoel wil je nu graag horen wat het je oplevert, het inhuren van een interim ecommerce manager.

Voordelen interim ecommerce manager

Het is omgerekend per uur natuurlijk voordeliger om iemand (vast) in dienst te nemen, want eerlijk is eerlijk, je betaald mij per uur. Maar daar staat natuurlijk wel weer wat tegenover:

  • Netwerk: ik kom niet alleen. Met mij schakel je ook (in)direct mijn netwerk in. Ik heb jarenlang ervaring en weet zodoende bij de verschillende facetten binnen de ecommerce wel wat een goede match kan zijn. Zo heb ik een breed netwerk van specialisten op het gebied van development, online marketing, CRO, design, hosting en (web)security.
  • Kosten (risico’s): als interim ecommerce manager hoef je me niet in te werken. Kennismaken met je teams, de behoeftes inventariseren en we kunnen los. Met een nieuwe (vaste) medewerker krijg je ook te maken met onderlinge belangen (angst taken af te staan) en is de ervaring dat de eerste weken veel tijd en energie gaat zitten in het aftasten en wennen. Daarnaast zijn er uiteraard de kosten die medewerkers met zich meedragen (pensioen, vakantiegeld, ziektekosten, ouderschapsverlof, etc.), waar dit bij een interim niet het geval is. En ben ik ziek of (tijdelijk) niet in staat tot werken, dan ben ik degene die het risico loopt in tegenstelling tot ziekte onder personeel.
  • Kennis: Omdat ik continu als ecommerce manager mijn opdrachten uitvoer, ben ik op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Deze ervaring pas ik direct toe bij een nieuwe opdracht, waardoor we veelal stappen kunnen overslaan en direct aan (verbeter)plannen toekomen. Hier zie je een aantal opdrachtgevers waar ik ervaring heb mogen opdoen.
  • Objectief: Als interim ecommerce manager krijg je met mij een objectieve sparringpartner binnen. Ik ben niet gehinderd door de bedrijfscultuur en heb er ook geen belang bij de boodschap anders te verpakken: het resultaat telt en daar word ik op afgerekend.

De vraag wat ik als interim ecommerce manager doe hoop ik hiermee beantwoord te hebben. Natuurlijk beantwoord ik graag je vragen, bijvoorbeeld wanneer je wilt weten hoe we een interim opdracht kunnen aanvliegen en invulling kunnen geven. Ik kom graag met je organisatie en het ecommerce team in contact, om samen tot goede online resultaten te komen! Neem vrijblijvend contact op of stuur me een bericht via LinkedIn.